20 augusti 2011

Lillan och dockan.










var på loppis idag. köpte en docka till lillan.
den har mycket hår. kan blunda och titta.
och har långa ögonfransar.
blomman älskar dockan. hon har såna bestyr med den.
tittar och tittar på den.
petar i ögonen. sitter i dockans knä.
matar dockan med sked.
ger den plastpotatis att äta. leker tittut med dockan. sätter henne i vagnen, i soffan i sängen.
det här är så gulligt att se.

jag har i några veckor kollat in en liten fin gammal jordglob
i fönstret på loppisen. idag äntligen öppnade
de igen! och nu ska jordgloben få ett nytt hem.
här hos oss. det var min tanke.

vi var i tid. massa folk som väntar på de ska
öppna. som vanligt.
jag går ur bilen. då kommer det ut en lustig männinska och säger. att där får jag inte parkera.
flyttar bilen. blev stressad.
missar insläppet.
och när jag går förbi fönstret.
då är jordgloben redan borta.
tjoff. den gick med en gång.
några medvetna tänkte jag.
såg ett ungt par. hon med jordgloben
i famnen. de loppismedvetna.
med smak för det speciella och fina.

slängde långa avisblickar. och tänkte.
de är lika medvetna som jag.
blev väl rätt nöjd ändå. en tavla. en docka.
en herr nilsson. en cd skiva. två burkar.

blev också överraskad idag.

fin dag.

5 kommentarer:

sarapirat sa...

vilka vackra ögon hon har, din flicka.
min farmor köpte en jordglob till mig för länge sen.
den har bott i nederländerna några år men står nu i mitt flickrum.
älskar att tända den och kika på länderna, snurra med pekfingret.

du hittar kanske en annan en vacker dag!

lillaicaica sa...

Hej och tack Sara!
Ja hon har fina ögon min lilla tjej. kilometer långa ögonfransar :)
blev som sagt snopet där med den där jordgloben, men jakten går vidare! kram

till-vidas-ara sa...

Så finfina bilder på sötaste Lillan... och ord. och jordglobar älskar jag. men jag lovar den kommer till dig sen när det är dags..så brukar jag tänka när jag missar - att det var tänkt åt någon annan just då! och duu! den där dockan har jag en på pricken likadan sen jag var liten!

kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

tror förresten jag glömt lägga till dig hos mig så nu gör jag ordning och reda :)

kram Lycke

lillaicaica sa...

Tack Lykke! :)
precis så tror jag med. att en dag står den där saken där framför en som man har letat efter.
kul med dockan, då fick du lite igenkänning då med andra ord!
roligt att jag är på din blogglista. fattade inte först vad du menade :) är ju rätt grön än så länge vad gällandes bloggar.
må gott kram Ica