18 februari 2012

Mina senaste underbara loppisfynd. Jag är kär i dem alla.

En nia klass hade loppis. sånt kan vara perfekt, de är sällan någon har koll vid sådana loppisar. av säljarna alltså. det mesta var skrot. jag skulle precis gå skulle bara titta på den sista grejen på bordet
och vad fick jag se där.
jo detta fantastiska fat. 20 kr.
Gefle ur serien Amanita.


Fyra fina plastmuggar. 3 kr st. Perfekt för sommarens utflykter.
Färgen återges inte på bilden men de är iaf i en härlig gul färg.
Finsk design. Laura Huhtela-Bremer.

Söt talva. 5 kr. Hänger nu på lillans vägg.

Så sött peppar och salt set på ett glasfat format som en klöver. 15 kr. Duken en tia.

Katt i påse.
Man kan inte påstå att hon är något loppisfynd. Mer än att hon sitter i påsen där större delen av loppisfynden fraktades hem i.

En fin gammal plåtburk. 30 kr.
Helt plötsligt fick jag en nostalgisk känsla för jag kände igen burken. Humlan på sidan.
Jag känner igen humlan. Jag brukade känna på humlan och jag tyckte den var fin.  
Vi har haft en sådan burk hemma hos oss när jag var barn. Fast en svart med rosor och humla på.


En till till samlingen.
Den vita. 3 kr.

Åh så fint fat tycker jag. Lite speciellt i formen och sen dekoren som en cirkel.
Det tilltalar mitt estetiska sinne.
Upsala-Ekeby "Flamma"
30 eller 40 kr.

En ostkupa. Tror jag det är. Jag ska använda den till det iaf. Fast den tar upp halva kylskåpet haha.
Åh vad jag blev glad när jag hittade smörbyttan.
Den är verkligen snygg i designen.
Design. Per Bjelving.

Jajamensan ett till förkläde :)
Kunde inte låta bli
för fint som tusan tyckte jag det var.

De här två små faten jag bara älskar dem.
Jag ler när tittar på dem.
Färgerna återges inte riktigt på bilden.
Det är blåa blommor med gröna blad. Gefle.
och gröna prickar. Upsala-Ekeby Gefle "Maria"
5 kr st.

Två nya stakar till samlingen.
Så perfekt det är att handla dockkläder på loppis! Man hittar ofta originella och fina. Billigt!
Dockans outfit kostade 15 kr!
Skulle aldrig i hela mitt liv gå på någon leksaksaffär och handla fula rosa rysh och pysh dockkläder för flera hundratals kronor.




Nu skulle jag vilja passa på att gratulera min äldsta dotter, hennes kille och alla djuren till
200 kvm dröm och lycka.
Den högra herrgårdsflygeln.
Den med utsikt över sjön.
Den blev deras.
Med en oförskämt låg hyra och då ingår
också värme och allt.

Gubben som äger hela placet är rik och han bor i den vänstra flygeln. Den stora herrgårdsbyggnaden står i mitten. Där bor ingen. Gubben ville inte bo kvar i den efter hans fru hade gått bort.

En sån här tur har man bara en gång i livet.


3 kommentarer:

Pella sa...

Åh, hittade hit av en slump och måste gratulera till en massa fina loppisfynd! Jag håller med, aldrig nyproducerat när man kan gynna miljö och plånbok med finare begagnat! :) Tack också för att du bloggade om nya numret om Retro nedan- nu när jag vet att det är ute kan jag leta upp det och få underbar läsning på en längre tågresa imorgon! Tack så mycket för det!! :)

Pella sa...

Ps. Jag lägger till din blogg i min blogglista så att jag hittar tillbaka, för den här sidan vill jag inte tappa bort! Hoppas det är okej! Ds.

lillaicaica sa...

Hej Pella :)
och tack! självklart är det okej!
jag brukar vara inne och kolla din blogg lite då och då. den är fin och ditt hem likaså :)
ja den där Retrotidningen var himla bra. för tunn bara! hehe
och det första numret gick inte att efterbeställa för det är slutsålt. det var väldigt synd tycker jag.
kram. icaica