24 mars 2013

Medelhavet!


 
Finns det något gulligare än små söta saker barnen har gjort
på dagis och som de sen stolt bär hem <3



 
Underbar. Malvakonst.
Den gör mig glad.




 
 
Den ständiga drömmen. Ett stenhus under Toscanas sol.
Där vill jag leva och där vill jag dö.
 
Frances Mayes amerikansk universitetsprofessor och poet gjorde slag i saken. Man får följa med på hennes resa att hitta ett hus i Toscana och till sist hittar hon sitt drömställe på jorden. Bramasole utanför Cortona.
 
Hon hade hittat hem. Det kan jag förstå precis.
 
För er andra Italien/Toscanafreaks läs boken! Himla roligt att följa med på resan och lyckan att hitta huset, renoveringen, när hon lär känna lokalbefolkningen, kontakten med hantverkarna, hon målar upp vackra, klara och fina bilder om trädgården, maten, konsten, kultur och recept. Men också slit och vedemödor om huset. För med ett 200 år gammalt stenhus i en vildvuxen trädgård flyter inte allt som en dans på rosor.
 
Jag fäller många tårar när jag läser den. Min dröm.
Det är det jag också vill göra.
Jag känner så starkt.

Det är där jag egentligen ska vara. 
 



 
 
Godnatt Malva.
Godnatt Mamma.
Säger den lilla rösten den  ljusa och späda.
Åh det låter så gulligt. Det fyller hela mig så mitt hjärta nästan går sönder av älskhet av kärlek till det lilla livet.
 
Hon tog min hand i sin och höll den hårt sen somnade hon. 
 
 
 

 
 
Fynd som heter duga. Alla tre skolplanscherna för 130 kr!
Japp ni hörde rätt och den där vårlök såg jag på ett ställe på nätet att den ville de ha 950 kr för. Men det är ju sjukt åt det hållet! Kan jag tycka. Jag hade max betalt för en
riktigt fin cirka 250 kronor.


 
 
Den här skolplanschen är min finaste.
Den är hittad i en herrgård på den högra flygelns vind
och jag har fått den.
Nils Tirén, Älg, 1918
Den är mitt extrafönster. För så känns det att titta på den.
Jag bor ju inte i småland för inte ;)


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Nu vill jag inte hoppa vattnet mer.

Nu vill jag hoppa

i vattnet.



Vårtröttheten har nu ett järngrepp runt mig. Trist känsla för när våren kommer vill man ju vara pigg och alert men det är inte en vårtrött. En vårtrött cyklar och sover och det enda en vårtrött vill och tänker på det är att hitta möjligheter att lägga sig ner och sova.
Spelar ingen roll om jag sover på dagen jag är ändå paniktrött sju på kvällen. Trött och less är jag på kylan också och vad kan väl då passa bättre än att flyga bort från skiten?
Närmare bestämt till Spaniens solkust! I april åker vi.

Då kan ni gå här hemma och huttra hihi
och längta efter att bada i havet.
Kul att ha något att se fram emot och som jag längtar. Det bästa med allt är nog ändå att drömmen om att kunna resa med mina barn går i uppfyllelse. Ett plus är ju att vi åker till värmen.

Ska bli underbart att få se lillan känna sig fri i solklänning, sandaler och solhatt. Overallen som jag fortfarande måste trycka ner ungen i börjar bli för liten och kängorna likaså. Hon kan ju nästan inte röra sig.
Längtar till att hoppa i mina klänningar. Jag velar vidare om jag ska resa i den blommiga eller den randiga.

Mmmmmmm medelhavsvärme... Mmmmm en ljummen kväll man går en runda och letar efter kvällens restuarang kanske med havsutsikt lite tapas och en sangria. Malva längtar efter att bada och hoppa från kanten och känna gruset kittla under fötterna precis som Ingrid gör i boken Ingrid ska resa.

Jobbkomat är över för helgen. sleten. Vila lite och försöka blunda för förlamande trötthet och värk. Jag släppte allt vad skolarbete hette denna helgen vilket inte är så bra.
Jag gör det för oss.
För nu när helgen är slut då vet jag att vi klarar Spanien.

Adiós 
 

2 kommentarer:

kristin på krickelin sa...

Med risk för att flytta till Toscana och köpa ett hus... om jag läser den alltså... ;)
Vilka fynd!! Grattis och Glad Påsk

lillaicaica sa...

Japp den risken tror jag finns ;)
Tack, ja riktigt fina fynd!
kram. Ica