19 januari 2013

Äh smiter mellan med lite fina fynd och nostalgi!

 
 
Hittade två till av blomsterflickorna.
jie Gantofta - Elsi Bourelius 1960
20 kronor styck.


 

Gustafsberg "Alva" 1909-1941
Gustafsberg "Gefion" 1922-1940
 
Albert är ju också ett loppisfynd som ni vet.
Malva pyntade han lite. 

Tre stycken tekoppar "Lemon" Gefle.
Helmer Ringström, 70 tal.
125 kronor för alla tre!
Tror inte de är helt vanliga och jag har sett någonstans att en tekopp med fat såldes för 450 kr men jag vet inte,  
coola och grymt sköna att dricka ur är de iallafall!

Två assietter Gustafsberg "Flora" 1880-1920 riktigt gamla och vädligt fina tycker jag.
Gustavsberg "Lövranka" 1950-1956 C. Blomqvist
Gustavsberg "Blommor" 1940
Norska Stavangerflint "Kennel" Inger Waage 70 tal.
Rörstrand "Gröna Anna" original, stämplad med skeppet. Skulle tippa att denna är från 1902.


Tack kära vänner för att ni gjorde min dag fin.

Ni gamlingar. Känner ni igen!?
Fablernas värld. Underbart barnprogram från 70 talet :)
Jakob uggla, Pentti varg (norrlänning), Ulrika hamster (skånsk) en del har lite olika dialekter. Det tycker jag är roligt.
Sten och Sture bäver, Drulle sköldpadda, Charles murmeldjur,
Örten mullvad, Ville vessla, Myran, Janne korp, Landskrona 4 och Greta öring och flera andra. Bara namnen är ju underbara!  
 
Detta har jag fått återberättat. På liten liten Ica när de här programmet var slut så började alltid min underläpp att darra och jag blev ledsen. Jag begriper nu varför.
Ett avsnitt är fem minuter!! Ni fattar va?
Roligare än så fick man nog inte då. "Nu är det barnprogram" Kvällens höjdpunkt som man tyckte var det roligaste. Det var förmodligen inget mer barnprogram den kvällen.
OOpps fem minuter. Så nu är det roliga slut hopp i säng ungefär.
Inte konstigt man blev lack.
Andra kvällar eller halvfem som det hette, var det kanske vilse i pannkakan, Ville, Valle och Viktor, Kalles klätterträd, Drutten och Gena, Farbror Frippes skafferi, Professor Balthazar, Tårtan eller Vilse i pannkakan.
Ett program som jag kom ihåg att jag inte gillade det var
Kapten Zoom, galaxer i mina braxer. Eller det var nog mest han som jag inte gillade, hela hans gestalt, tror nästan jag äcklade mig på han. På hans tighta trikådräkt med kallingar utanpå. Huu det gillade inte liten Ica. 
 
 
 
 
Nästa blogginlägg ska jag försöka göra som jag har lovat :)
 
Simma lugnt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej o God Afton

Vilka saker du hittar!!! Lemonkopparna är så fina.
Ohh en riktig nostalgitripp i barnprogram jisses så
bra man tyckte det var.
Den lilla får ta det lugnt m Albert,,,
Är han sjuk?

Häls Panik Pedagogen

lillaicaica sa...

Tack! Ja jag är lyckas hitta fina saker och tänk vad mycket saker jag inte kan asa hem som jag snyftande bara måste gå förbi och lämna. De gamla barnprogrammen är underbara. Jag älskar sån nostalgi.
Trevlig dag!
Ica